رژیم غذایی

رژیم غذایی

رژیم غذایی براساس گروه خون

به‌طور کلی گروه خونی یکی از نشانه‌های مهم ژنتیکی در افراد محسوب می‌شود که به نوعی تعیین کننده‌ی عملکرد سیستم بیوشیمیایی بدن به شمار می‌رود. تحقیقات نشان می‌دهد ارتباط نزدیکی میان گروه خون افراد و شانس احتمال ابتلا به بیماری‌هایی مانند مشکلات قلبی، عروقی، دیابت، سرطان، بیماری‌های خودایمنی مانند ام.اس و آلرژی وجود دارد. از طرف دیگر به عقیده‌ی محققان، نوع گروه خونی با رژیم غذایی نیز مرتبط بوده و مصرف برخی گروه‌ های غذایی در افراد با گروه خونی متفاوت سازگارتر هستند. چرا که افراد با گروه‌های خونی مختلف، نمی‌توانند برخی گروه‌ های غذایی را هضم و جذب کرده و اختلال در سیستم گوارشی آن‌ها باعث ایجاد عوارضی مانند تپش قلب، ابتلا به سندرم تحرک‌پذیر روده و … می‌شود.

رژیم غذایی گروه خونی O

گروه خونی درصد زیادی از افراد O بوده و این نوع قدیمی‌ترین گروه خونی محسوب می‌شود. عملکرد سیستم گوارشی در افراد با گروه خونی O رضایت بخش است. مصرف موادغذایی پروتئینی به‌ویژه گوشت قرمز همراه با سبزیجات و میوه برای سلامتی این افراد مفید محسوب می‌شود. در افراد با گروه خونی O، هضم و جذب کربوهیدرات‌ها به‌سختی انجام می‌گیرد و باید در وعده‌های غذایی به میزان کمی مصرف شود. تحقیقات نشان می‌دهد، هضم رژیم‌های غذایی حاوی گندم و گلوتن برای این افراد مشکل است و بهترین رژیم غذایی برای این افراد، الگوهای غذایی سرشار از پروتئین حیوانی، سبزیجات با حداقل کربوهیدرات و لبنیات است.

در افرادی‌که گروه خونی O دارند، ترشح اسید هیدروکلریک به میزان زیادی بوده و از این رو هضم مواد غذایی پروتئین به‌خوبی انجام می‌شود. از طرف دیگر به‌علت این‌که در سیستم گوارشی این افراد اسید قابل توجهی ترشح می‌شود بهتر است از مصرف مواد غذایی حاوی کافئین خودداری کنند، چرا که مصرف کافئین باعث افرایش ترشح اسید معده شده و احتمال ابتلا به زخم معده را به‌ویژه در افرادی‌که تحت استرس و فشارهای عصبی هستند، افزایش می‌دهد. نوشیدن چای سبز به جای مصرف قهوه کمک مؤثری به سلامت این گروه از افراد خواهد کرد. کندی متابولیسم و کم‌کاری تیروئید در افراد با گروه خونی O شایع است. از این‌رو پیروی از رژیم‌ های غذایی که به افزایش سرعت متابولیسم کمک می‌کند، مؤثر خواهد بود. مواد غذایی دریایی و یددار باعث بهبود عملکرد غده تیروئید خواهد شد. بهترین ورزش‌ها برای افراد با این نوع از گروه خونی، پیاده‌روی، ایروبیک و ورزش‌هایی است که به افزایش ضربان قلب کمک می‌کند. مصرف مواد غذایی مانند ذرت، لوبیا، عدس، کلم، دانه آفتاب‌گردان، برگ خردل، آرد سفید و شکر در این افراد باعث اضافه وزن خواهد شد. از طرف دیگر، مصرف مواد غذایی دریایی، گوشت قرمز و سبزیجات برگ تیره مانند بروکلی و اسفناج در کاهش وزن آن‌ها مؤثر است.

تحقیقات نشان می‌دهد افراد با گروه خونی O بهتر است رژیم های غذایی مانند دانه بادام زمینی، عدس، روغن ذرت و روغن دانه آفتاب‌گردان، لبنیات پرچرب، آووکادو، بادمجان، زیتون، سیب زمینی، پرتقال، هندوانه، نارگیل، توت‌فرنگی، ادویه‌هایی مانند دارچین، فلفل سیاه، سرکه سیب و چای سیاه را محدود کنند.

رژیم غذایی گروه خونی A

افراد با گروه خونی A، سیستم گوارشی حساسی داشته و این افراد قادر به هضم پروتئین‌های حیوانی نیستند. تحقیقات نشان می‌دهد، گروه خونی اکثر افراد گیاه‌خوار، گروه A است چرا که هضم لبنیات نیز در این افراد مشکل است و آن‌ها نسبت به لاکتوز مقاوم نیستند.

سبزیجات و حبوبات حاوی پروتئین‌های گیاهی مغذی و مؤثرترین غذا برای این افراد به‌شمار می‌رود. هم‌چنین در این گروه از افراد، اسید هیدروکلریک معده به میزان کافی ترشح نمی‌شود و به عقیده‌ی محققان باید از مصرف گوشت‌های نمک‌سود و دودی که در آن از نیترات سدیم استفاده می‌شود، پرهیز کنند. مصرف بیش از حد پروتئین حیوانی و لبنیات باعث اختلال در سیستم هضم شده و احتمال ابتلا به سرطان معده را در افراد افزایش می‌دهد، چرا که مصرف این گروه از موادغذایی باعث باز جذب باکتری‌های سمی به بافت‌ها و ماهیچه‌ها شده و مشکلاتی را در دستگاه هضم و جذب به وجود می‌آورد. از طرف دیگر میزان ناکافی اسید هیدروکلریک در معده باعث می‌شود ویتامین B۱۲ از مواد غذایی به‌خوبی جذب نشود، از این‌رو این افراد بیشتر در معرض ابتلا به کم‌خونی قرار دارند. متخصصان مصرف مکمل‌های حاوی ویتامین B۱۲ که دارای آنزیم‌های جذب مانند بتانین است را توصیه می‌کنند. بتانین با افزایش میزان اسید هیدروکلریک در معده، عمل جذب ویتامین B۱۲ را افزایش می‌دهد. بهترین ورزش برای افراد با گروه خونی A کوهنوردی، یوگا و گلف است. این ورزش‌ها باعث کاهش استرس در این افراد می‌شود. مصرف گوشت قرمز، لوبیا چشم بلبلی، لبنیات، گندم، شکر و آرد سفید افزایش وزن را برای افراد با گروه خونی A به همراه خواهد داشت. همچنین بذرکتان، زیتون، سویا، آناناس و سبزیجات برگ تیره رژیم غذایی مؤثری برای کاهش وزن محسوب می‌شود.

رژیم غذایی گروه خونی B

سیستم گوارش افراد با گروه خونی B عملکرد مناسبی دارد و قدرت جذب بسیاری از گروه‌های غذایی را دارد اما به عقیده‌ی متخصصان تغذیه این افراد بهتر است مصرف ذرت، عدس، بادام زمینی و کنجد را در رژیم غذایی خود محدود کنند، چرا که باعث افزایش وزن خواهد شد. از طرف دیگر مصرف مواد غذایی مانند جوانه گندم همراه با گلوتن، افت سریع قند خون را در آنان به دنبال خواهد داشت. مصرف سبزیجات برگ تیره، گوشت قرمز (گوشت بره)، گوشت بوقلمون، لبنیات کم‌چرب، تخم مرغ، مواد غذایی دریایی، به‌ویژه ماهی‌های اقیانوس مانند سالمون و بذر کتان برای این گروه از افراد در رژیم‌های لاغری مفید خواهد بود. گفتنی است این افراد بهتر است مصرف مواد غذایی مانند جوانه‌ی گندم، نوشابه‌های گازدار، بلوط، آووکادو، زیتون سیاه و فلفل را محدود کنند.

رژیم غذایی گروه خونی AB

کمتر از ۵ درصد از افراد دارای گروه خونی AB هستند. مواد غذایی که هضم و جذب آن‌ها برای گروه‌های خونی A و B مشکل است، برای این افراد نیز باعث اختلال عملکرد دستگاه گوارش می‌شود. آنزیم‌های هضم موجود در مکمل‌ها کمک فراوانی به بهبود عملکرد سیستم جذب در این افراد خواهد کرد. گوشت قرمز، گوشت مرغ، اردک، غذاهای دریایی مانند سالمون دودی شده، میگو، پنیر (پارمسان) دانه‌ی کدوحلوایی، لوبیا چشم بلبلی، آووکادو، ذرت، زیتون سیاه، فلفل، انبه، موز، پرتقال و انار بهتر است در رژیم غذایی این افراد محدود شود.

گروه خونی A AB B O
صبحانه آب با لیموی تازهبرشتوک با شیر سویا

آب گریپ فروت

قهوه یا چای گیاهی

آب با لیموی تازه۱ فنجان آب گریپ فروت

۱ برش نان تست

۱ عدد تخم مرغ آب پز

برشتوک۱ لیوان شیر بدون چربی

۱ عدد موز

شیر برنج (با شیر سویا)۱ عدد تخم مرغ آب پز

۱ فنجان آب آناناس

چای سبز یا گیاهی

ناهار

سالاد با پنیرسیب

۱ برش نان سنگک

چای گیاهی

۱۲۰gگوشت بوقلمون۱ برش نان تست جو

سالاد کاهو با سس کم چرب

۲ عدد آلو

چای گیاهی

سالاد اسفناج۲/۱ تن ماهی در آب

۱ برش کیک ساده

چای گیاهی

۳ عدد کباب تابه ای۲ عدد نان تست

سالاد با روغن زیتون و آب لیمو

آب یا چای گیاهی

شام

سویا سرخ شده با لوبیا سبز,نخود فرنگیقهوه یا چای گیاهی املت با سویاسبزی

سالاد میوه

قهوه بدون کافیین

۱ عدد تن قزل آلا کبابیسبزی بخارپز

سیب زمینی

میوه تازه

قهوه یا چای گیاهی

ماهیچه آب پزسبزی

چای گیاهی

میان وعده

۱ برش کیک ساده۱ قاشق مرباخوری عسل

۲ عدد آلو

چای سبز یا آب

۲/۱ فنجان ماست میوه ای ماست کم چرب با کشمش سالاد میوهچای گیاهی